Suojeltu Autokoululiitto ärähti

Kolumni

Samuli Kinnari

Yksityinen ajo-opetuksen antaminen on periaatteessa mahdollista, mutta opetuslupa teettää runsaasti paperitöitä. Järjestelmä suosii tehokkaasti autokouluja, jotka tuskin muutoin hinnoillaan olisivat kilpailussa mukana. Omaa etuaan tiukasti vartioiva Autokoululiitto esitti kielteisimmän kannan ajokorttiharjoittelun aloittamiseen 16-vuotiaana. Perheen ja autokoulun yhteisopetus selkeänä syynä haiskahtaa pahasti.

Autokoululiitto toteaa näkemyksessään, ettei ympäristöystävällistä autoilua opi muualla kuin autokoulussa. Luontoa nuoleva väite on heikoilla ja liiton omituinen kanta hyvin hutera pohdittaessa valvotun ajokokemuksen tuomia turvallisuusetuja. Autokoulut pitävät tiukasti kiinni ajotuntien vähimmäismäärästä ja lisätunteja harva oppilas on valmis ottamaan. Yksityisopetuksessa taasen ajotaito opitaan opetusluvan hankkineen perheenjäsenen kanssa ja valvottua ajo-opetusta kertyy tavallisesti huomattavasti enemmän kuin autokoulussa. Hinta ja opetusluvan saannin hankaluus ovat tällä hetkellä Autokoululiiton kiistattomia valtteja. Esimerkiksi Vammalan ja Äetsän autokoulut laskuttavat henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavasti ajokortista noin 7 000 markkaa. Hinnassa on mukana teoriatuntien ja käsittelyopetuksen lisäksi 28 tuntia liikenteessä annettavaa ajo-opetusta. Perheenjäsen opettaa opetusluvalla samat teoriatunnit ja käsittelyopetuksen sekä lisäksi 52 tuntia liikenteessä annettavaa ajo-opetusta noin 1 500:lla markalla. Hintaero on opetusluvan hyväksi noin 5 500 markkaa.

Varmasti autokouluissakin tiedetään, että etujärjestö on tulevaisuutensa turvaamiseksi naamioinut auton hankalaksi laitteeksi ja kuljettamisen vaikeaksi.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat