Vaalimainonta alittaa riman

Kolumni

Samuli Kinnari

Eduskuntavaalimainokset ovat tällä viikolla ilmestyneet taajamien katukuviin. Puolueiden julisteissa virnistelee toinen toistaan parempia kiipijöitä. Imelät hymyt välkkyvät myös lehdissä ja televisiomainoksissa. Äänet kaikuvat radiokanavilla.

Tie Arkadianmäelle ei ole suora eikä halpa. Tukiryhmät ja sponsorit hinkuvat kelkkaan harvoin oma-aloitteisesti. Varsinkin mainontaan kannattaisi peräänpotkijoiden kanssa panostaa enemmän. Luotettavuus ei alkuunkaan hohkaa kotivideokameroilla kuvatuissa televisioväläyksissä. Ympäripyöreät riimittelytkään ehdokkaan paremmuudesta eivät korvaa kerran rakennettua huonoa vaikutelmaa. Näkyvyys ja uskottavuus eivät ole synonyymeja vaalien allakaan. Mainontaan suhtaudutaan kuvottavan ylimalkaisesti.

Vaalimainonta kestää melko lyhyen aikaa. Ehkäpä juuri siksi projekteihin ei viitsitä panostaa. Laiska säheltäminen mainoksen takana kertoo kuitenkin paljon esittäjästä. Spoteista vastaavilta on ilmeisesti unohtunut vastaanottajien kriittisyys. Onneksi kaikkea puuroa ei enää viitsitä niellä.

Tyylikkyys ei tarkoita vain linjakkaaseen pukuun sonnustautumista. Kokematon esiintyjä ei pysty piilottamaan todellista luontoaan kauniiden sanojen taakse. Vaalimainonnassa on kyse ihmisistä. Ajattelevia yksilöitä ovat myös sanomien vastaanottajat. Valitettavan usein asia ja olemus hukkuvat iltapäiväunien pohjalta kyhättyyn tökeröön kampanjaan. Konsulttihan tunnetusti pissittää olutta enemmän.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat