Kylien palvelut tulisi säilyttää

Kolumni

Samuli Kinnari

Monissa Äetsän ja Vammalan kylissä on viime vuosina otettu muiden paikkakuntien tavoin kosketusta liikemaailman keskittymiseen. Pienten pitäjien perämetsistä on kadonnut kauppa, posti ja pankki toisensa jälkeen. Ruikuttajia riittää ja jossain mättää.

Pitäjän ainoan kaupan ollessa lakkauttamisuhan alla, iskee kaikkiin kyläläisiin yleensä voimakas yhteenkuuluvuuden tunne. Vaikka puodin ohi olisi surutta ajeltu hoitamaan pieniäkin asioita suurempiin keskuksiin, tulee myymälästä yllättäen tärkeä. Suurten keskusten vetovoima ja kyläkauppojen idylli ovat valitettavassa ristiriidassa. Pelkkä vanhanajan henki ei sinällään riitä myyntivaltiksi. Hinnoilla kilpaileminen on ainoa keino selvitä. Suuriin pudotuksiin pikkupuodeilla harvoin on mahdollisuuksia.

Surullinen esimerkki kyläkaupan loppumisesta on Karkun Postarin ovien sulkeutuminen parin viikon kuluttua. Monipuolisen palvelupisteen kuihtuminen vaikuttaa useiden kyläläisten elämään. Vanhemmalla väellä tulee varmasti olemaan vaikeuksia päivittäistenkin asioiden hoitamisessa. Joukkoliikenne on Vammalassakin vain periaatteessa toimivaa. Erityisen hankalaa julkisilla kulkuneuvoilla liikkuminen on koulujen loma-aikoina.

Kyläkauppojen pelastamiseen ei ole varmoja poppakonsteja. Sulkeminen on omistajan asia. Siitä huolimatta monella kovallakin kaverilla tulee tippa linssiin, kun ei enää pääsekään hakemaan maitopurkkia oman kylän puodista.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat