Arvostelu tukahduttaa luovuuden

Kolumni

Samuli Kinnari

Äetsänkin kouluissa sadat oppilaat pakertavat kuvaamataidon, musiikin ja liikunnan tunneilla. Jokaisen tekijän näyte on persoonallinen, arvokas saavutus. Siitä huolimatta piirrustukset, musikaaliset lahjat ja urheilusuoritukset valitettavasti yritetään asettaa keinotekoiseen paremmuusjärjestykseen.

Jokainen oppilas on osa arvosanoilla kilpailevaa massaa. Matematiikassa ja historiassa rankkaamisen perusteet ovat ymmärrettävät, mutta luovuutta vaativissa aineissa eivät. Kaikkien piirrokset eivät ole identtisiä.

On erittäin kummallista, että juuri luovuutta vaativien aineiden opettajilla on parhaimmat mahdollisuudet tukahduttaa oppilaissa kytevä innostus ja samalla kumota itsekin toitottamiaan arvoja. Kenties juuri arvostelukäytännöstä johtuu, että monet mieltävät taideaineiden tunnit varsinkin peruskoulussa tauon paikoiksi.

Musiikki, kuvaamataito ja liikunta voitaisiin aivan mainiosti kuitata todistukseen pelkällä suoritusmerkinnällä. Uusi käytäntö antaisi hyvän pohjan kyseisten aineiden arvonnousulle. Samalla opettajat välttyisivät arvosteluperusteidensa kyseenalaistamiselta.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat