Kauppa tietää

Kolumni

Samuli Kinnari

Monen äetsäläisenkin rahapussista pilkistää ainakin yksi etukortti. Lähes kaikki kauppaketjut jakavat nykyään muoviläpysköitä, joita vinguttamalla saa pieniä bonuksia. Muutaman prosentin alennus tai tavaralahja ei antajansa taloudessa isommin tunnu.

Mikäli kehitys kulkee kaupan tahtomalla tavalla, muuttuu mainonta lähivuosien aikana rajusti. Etukortit mahdollistavat kohdennetun markkinoinnin asiakkaille, jotka halutaan ostoksille. Kun vingutat muoviläpyskää kassalla, kaupassa tiedetään ainakin nimesi, ikäsi, osoitteesi, ostoksesi tuotekohtaisesti sekä laskun yhteissumma. Etukorttia vilauttamalla kerrot myymäläketjulle myös, oletko tarjousten perässä juokseva asiakas vai lojaali suurostaja. Kauppoja kiinnostavat erityisesti jälkimmäiset.

Myymälöiden mainokset lehdissä sekä radio- ja televisiokanavilla vähenevät tulevaisuudessa. Tilalle tulevat kohdennetut viestit, jotka voidaan toimittaa vaikkapa sähköpostitse. Kaupan kannalta on huomattavasti viisaampaa kertoa esimerkiksi kahvitarjouksesta lähes ilmaiseksi emaililla kuin laittaa sanomalehden keskiaukeamalla satoja tuhansia maksava ilmoitus. Järjestelmän etu on myös tavoittavuus. Tarjousviesti menee vain heille, joille sen halutaankin menevän.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat