Viisautta nuppiin

Kolumni

Samuli Kinnari

Opetusministeriön turvatyöryhmä luovutti taannoin mietintönsä kouluturvallisuudesta opetusministeri Maija Raskille. Työryhmä esittää, että peruskoulussa esiintyviin kiusaamis- ja päihdeongelmiin sekä väkivaltaan ja asiattomaan kielenkäyttöön olisi puututtava välittömästi. Toimet olisivatkin paikallaan.

Peruskoulun tulisi olla kukoistava kasvimaa, jossa kaikki kukat saavat kukkia rauhassa. Valitettavasti rikkaruohot ovat kuitenkin vallanneet alaa alkusivistyksen kehdossa liiankin kanssa. Yläastehan on peruskoulujärjestelmän uudistuksen alkuajoista saakka ollut kyseenalaisessa maineessa. Turvallisen ala-asteajan jälkeen siirtyminen seiskalle ja julkisen hyväksynnän saaneen mopotuksen pariin on monelle nuorelle ensimmäinen kosketus pahan maailman julmimpiin puoliin. Peruskoulun kahden puolikkaan välinen kuilu on korostuneen syvä maaseudulla. Moni tahkoaa ala-asteen läpi pienessä kyläkoulussa, jonka jälkeen on edessä siirtyminen isompaan opinahjoon.

Peruskoulussa ei järjestelmänä sinällään ole mitään vikaa. Ei edes yläasteessa. Ongelmien lähtökohdat ovat puhtaasti henkisiä. Voimme vain odottaa ilmapiirin rauhoittumista. Koulumaailmassa ei kuitenkaan ole tarvetta lähteä hakemaan järjestystä karttakepin tai muiden alkukantaisten kurinpitovälineiden avulla. Nykyaikaisessa sivistysyhteiskunnassa ongelmat pitää pystyä ratkomaan keskustelemalla. Tiettyä jämäkkyyttä nykyisten rauhoittelukeinojen hyödyntämisessä opettajilta kuitenkin odottaa. Ei tarvita edes yleistä auktoriteetin nostatusta. Riittää, että ongelmatapauksille tehdään selväksi heidän pelinsä kannattamattomuus.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat