Ystävällinen ammattilainen

Kolumni

Samuli Kinnari

Puhelinmyyjien käytös on suosittu puheenaihe kahvipöydissä. Joskus luurissa sattuneista tapauksista riittää kirjoitettavaa lehtien yleisönosastoillekin. Viime aikoina on kuitenkin alkanut vaikuttaa siltä, että puhelinmyyjien toimintaan on alettu kiinnittää huomiota myös alan sisällä. Ainakaan enää ei soittelemaan taida päästä kuka vain.

Työnantajat eivät ilmiselvästi ole panostaneet puhelinmyyjien kouluttamiseen riittävästi. Vajavaiset tiedot ja taidot vähän kaikkialla sekä yleisen ohjeistuksen puuttuminen ovat tehneet alasta villin. Sekaiset käytännöt puolestaan ovat laskeneet työn arvostusta. Puhelinmyyjäksi ei päästä vaan joudutaan.

Taannoin eräs suuri puhelinmyyjien työnantaja ryhtyi nostamaan ammattikunnan mainetta näyttävällä ilmoittelulla. Se on merkki siitä, että alan ongelmat on onneksi huomattu. Puhelinmyyjillekin pitäisi luoda jonkinlaiset keinot osoittaa taitona. Siihen auttaisi yleinen standardi, joka määrittelisi osaamisen tason.

Ei pidä unohtaa, että hyviä ja asiallisia puhelinmyyjiä liikkuu linjoilla runsaasti. Heidänkin etunsa mukaista olisi, että alan yltä saataisiin sekaisuuden varjo riisuttua.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Edellinen:

Tuoreimmat