Onko siellä palvelua?

Aika helmi

Mika Hyssi

Kipaisen paikallisessa kirjakaupassa. Kauppa on täynnä tunnelmaa: apulaiset auttavat asiakkaita etsimään haluamansa ja kauppias itse säkenöi kassalla. Kaupparetken päättää iloinen toivotus: ”Tervetuloa toistekin!” Sellaista sen pitäisi olla.

Nykyään kaikki selitetään kiireellä. Ihmiset ovat hermostuneita, niin asiakkaat kuin kauppiaatkin. Kauppiaat eivät ehdi – tai jaksa – hymyillä. Eihän asiakaskaan hymyile eikä kiittele. Kauppareissusta on tullut mekaaninen pakko. Sellaista se on.

Olen huomannut, että jättimäisten kauppahallien palvelu on tökeröä. Kassaneitien vaillinainen hymyily ei vedä vertoja maalaiskaupan rempseälle myyjättärelle. En voi muuta kuin lohduttautua sillä, että viimeksi sain ystävällistä palvelua äetsäläisessä kirjakaupassa – kaksi viikkoa sitten. Sellaista sen pitäisi olla.

Anna toimitukselle uutisvinkki! Voit vinkata myös anonyymisti.

Seuraava:

Tuoreimmat