Keskiviikko 23.4.2025 Sää | Toimitus| Mainostajalle | Juttuvinkki | Palaute | Tilaa uutiskirje

Tieliikenteen jokapäiväinen riesa

Johtaja

Neljänkymmenen kilometrin nopeusrajoitukset ovat tulleet tieliikenteeseen jokapäiväiseksi harmiksi. Aluksi ajatus nopeusrajoitusten laskemisesta taajama-alueilla viidestäkymmenestä neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa tuntui ihan hyvältä. Mutta käytännön kokemus puhuu ihan toista.

Totta on se, että jarrutus matkat lyhenevät ja turvallisuus saattaa hiukan parantua, mutta taas toisaalta nopeuden laskeminen neljäänkymmeneen toi mukanaan myöskin tiettyjä haittoja. Haitoiksi voidaan laskea ruuhkaisuus, vaarallisten ohitusten lisääntyminen, jalankulkijoiden arvaamattomuus sekä vilkun käyttäminen liian myöhään taaja-alueilla.

Parhaiten neljänkymmenen kilometrin rajoitus ajaa asiansa suurten kaupunkien ydinkeskusta-alueilla. Mutta pienten kuntien ja kaupunkien ydinkeskustojen ulkopuoliset alueet olisivat saaneet jäädä vanhojen normien mukaisiksi, sillä ihmiset olivat niihin jo tottuneet. Ja käytäntö osoitti ne toimiviksi.

Ennen toteutusta kannattaisi miettiä miten tällaiset järjestelyt tulisi hoitaa ja kuinka paljon niitä tehdään, sillä teoriassa asia saattaa toimia, mutta käytännössä ei. Näin jälkikäteen on hyvä sanoa että vanhassa vara parempi.

Mainos: Satapirkan Tuholaistorjunta

Juttuvinkki

Tiedätkö jotakin kiinnostavaa? Kerro se meille. Kiitos jo etukäteen!

Juttuvinkki

TILAA UUTISET SÄHKÖPOSTIISI

Ilmainen uutiskirje lähetetään pääsääntöisesti joka päivä klo 8. Tilauksen tehtyäsi saat sähköpostiisi vahvistuslinkin. Jakelusta voit poistua milloin vain uutiskirjeestä löytyvällä linkillä.

Rekisteriseloste

Seuraava:

Edellinen: