MAINOS

Vika on asenteissa

Kolumni

Samuli Kinnari

Liikenneturvallisuus on viime aikoina puhuttanut suomalaisia päättäjiä. Niinpä tekeillä onkin niin kutsuttu liikenteen kuripaketti, johon kuuluu muun muassa kännykän hands free -pakko ja pyöräilykypäräsuositus. Onpa keskusteluissa väläytelty myös haluja laskea yleisnopeusrajoitus seitsemäänkymppiin tunnissa. Ja onhan monin paikoin keskusta-alueilla jo siirrytty neljänkympin nopeusrajoituksiin.

Kuripaketti on outo juttu. Nykyiset turvallisuussäädökset ovat aivan riittävät, kunhan niiden mukaan toimittaisiin. Esimerkiksi nopeusrajoitusten laskemisella ei päästä kiinni itse ongelmaan. He, jotka ajavat ylinopeutta, ajavat sitä merkistä riippumatta. Uusien sääntöjen kasaamisen sijaan pitäisikin jo olemassa olevien sääntöjen noudattamisen valvontaa tehostaa.

Kun sääntöjä sorvataan, pitäisi myös pohtia niiden mielekkyyttä. Eli onko ongelmiin ainoa ratkaisu se, että kielletään jotain? Ja miten pitkälle kieltoja ollaan valmiita asettamaan? Liikenteen kuripakettia on perusteltu ainakin halulla laskea liikenteessä kuolleiden määrää. Ihannetila tietenkin olisi nolla kuollutta, mutta siihen ei päästäne niin kauan kuin liikennettä on olemassa. Ja jokainen liikenteessä liikkuva varmasti tietää, että liikenteessäkin on riskinsä.

Tilaa uutiset sähköpostiisi

Uutiskirje on ilmainen.

Seuraava:

Edellinen:

Tilaa Uutiskirje

Uutiskirje on ilmainen.

Tuoreimmat

Scroll to top