Autoliitto ry:n mukaan liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelma talvinopeusrajoitusten alentamisesta lisää ylinopeuksia ja koettelee koko nopeusrajoitusjärjestelmän uskottavuutta. Nopeusrajoitusrajoitusjärjestelmän muutokset ovat seurausta tiestön ylläpidon- ja kehittämismäärärahojen riittämättömyydestä.
Autoilijoiden on vaikea mieltää talvinopeusrajoituksia, koska sääolosuhteet vaihtelevat talvellakin hyvistä kesäkeliin verrattavista olosuhteista todella pahoihin lumi- ja räntäsateisiin sekä mustan jään liukkaisiin. On hyvin ymmärrettävää, että kuivalla kelillä ja valoisalla säällä esimerkiksi pääteille asetettua 70 km/h rajoitusta on vaikea pitää mielekkäänä. Vaatimukset muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien lisäämisestä ovat aina kuivuneet rahapulaan.
"Onnettomuuksien vähentämisen kannalta ratkaisevaa on oikean tilannenopeuden noudattaminen. Talvinopeusrajoitusjärjestelmä ei ole käytössä muissa Pohjoismaissa ja Ruotsissa 70 km/h nopeusrajoitusalueilla ajetaan samaa nopeutta kuin meillä 80 km/h nopeusrajoitusalueilla", sanoo Autoliitto ry:n puheenjohtaja, vammalalainen Risto Tuori.