Verkkokriisikeskus Tukinet kokeilee puhelinauttamista netissä. Palvelun puheominaisuutta on mahdollista käyttää tekstin rinnalla reaaliaikaisissa työntekijän ja asiakkaan välisissä keskusteluissa sekä reaaliaikaisissa keskusteluryhmissä.
"Meillä on yli seitsemän vuoden kokemus nettiauttamisesta. Toiminnan ajan olemme myös kehittäneet uusia tapoja auttaa netissä", sanoo Tukinet-kriisikeskusten ohjausryhmän puheenjohtaja Eeva Suonpää. Hän on myös Vammalan-Huittisten seudun Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja.
Puhetta pystytään nykyisin välittämään netissä samoin periaattein kuin esimerkiksi tekstiä. "Puhelinsovellus toimii selaimessa, muita ohjelmia ei tarvita", kertoo Tukinetin kehitystyötä vetänyt yhteyshenkilö Kari Kandell.
Verkkokriisikeskus Tukinet on toiminut yli seitsemän vuotta. Toiminnan aikana kriisiapua on verkon välityksellä annettu noin 40 000 kertaa. Kriisiyhteydenottojen määrä on jatkuvassa kasvussa.