Ukko-Pekka herätti Äetsän aseman hetkeksi
Höyryveturi Ukko-Pekan vetämä matkustajajuna ajoi viikonloppuna edestakaisin vuoron Tampereelta Raumalle.
Kuva: Sähköveturin avittama Ukko-Pekka matkalla Äetsän asemalta kohti Vammalaa.
Sunnuntai-iltana pari kourallista ihmisiä odotteli junaa Äetsän asemalla, vaikka laiturilta ei vuosikausiin ole junan kyytiin ollut asiaa. Syynä väenpaljouteen oli se, että höyryveturi Ukko-Pekan vetämä matkustajajuna ajoi viikonloppuna edestakaisin vuoron Tampereelta Raumalle.
Puoli seitsemän aikaan odotus palkittiin, kun Ukko-Pekka vaunuineen puuskutti paikalle sähköveturi edessään. Rautatieharrastajien keskustelusivuston mukaan Ukko-Pekan hiilet olivat tehneet tepposet ja siksi juna tarvitsi vetoapua.
Höyryjunan veturinkuljettaja, konduktööri ja lämmittäjä ovat VR:n palveluksessa olevia ammattilaisia. Veturinkuljettajalla on höyrypätevyys. Lämmittäjä puolestaan on veturinkuljettaja, joka hankkii lämmittämistunteja pätevöityäkseen höyryveturinkuljettajaksi.
Tämän viikonlopun edestakainen höyryjunavuoro Tampereen ja Rauman välillä oli osuudella ensimmäinen lajissaan. Höyryjunaa operoiva Höyryveturimatkat 1009 Oy järjestää Ukko-Pekan vetämällä junalla nostalgiamatkoja eri puolilla Suomea.
Kuva: Sähköveturin avittama Ukko-Pekka matkalla Äetsän asemalta kohti Vammalaa.
FAKTA | Ukko-Pekka
- Raskas pikajunaveturi Hr1, ennen vuoden 1942 uudistusta P1
- Vetureita rakennettiin 22 kappaletta Lokomon ja Tampellan konepajoilla vuosina 1939-1957
- Ajokuntoisia Ukko-Pekkoja on jäljellä kaksi: Hr1 1009 ja Hr1 1021. Vetureista viisi on romutettu.
- Tampereen ja Rauman välillä nähty Hr1 1009 valmistettiin Lokomon konepajalla vuonna 1948. Se kunnostettiin Pieksämäen vanhalla veturitallilla. Rautatieliikenteeseen Hr1 1009 hyväksyttiin jälleen vuonna 1993. Veturilla on oma pilttuu Pasilassa.