MAINOS

Vaihteen kääntyminen Vammalan junaturman syy

Uutiset

Samuli Kinnari

Vammalan junaturma

Juna katkesi ja kolmetoista vaunua suistui kiskoilta Vammalan asemalla viime keväänä.

Viime keväänä Sastamalassa Vammalan asemalla sattuneen junaturman tutkinta on valmistunut.

Suistumisen syynä oli vaihteen kääntyminen junan alla. Juna aiheutti vaihteen auki olevalle kielelle liikkeen, jonka seurauksena vaihteen lukko aukesi ja vaihde pääsi kääntymään. Onnettomuudessa juna katkesi ja kolmetoista vaunua suistui kiskoilta.

Turmasta aiheutuneet kokonaiskustannukset ovat noin 940 000 euroa. Kaksi venäläistä säiliövaunua vaurioitui korjauskelvottomiksi, välivaunu ja tyhjillä konteilla kuormattu vaunu vaurioituivat pahoin. Loput yhdeksän suistunutta vaunua kärsivät vähäisempiä vaurioita. Raiteita vaurioitui 177 metrin matkalta ja betonisia ratapölkkyjä 249 metrin matkalta. Yhdestä kaatuneesta säiliövaunusta pääsi maahan vähän raakamäntyöljyä.

Onnettomuuden taustalla on useita tekijöitä. Havaittuja turvallisuuspoikkeamia oli jäänyt systemaattisesti ilmoittamatta. Vaihteessa oli jo ainakin vuoden ajan ennen onnettomuutta ollut toistuvia aukiajoilmaisuja, mutta niihin ei oltu reagoitu. Näin on totuttu tekemään niiden yleisyyden vuoksi ja koska kunnossapitäjät eivät olleet kyenneet selvittämään aukiajoilmaisujen syitä.

Turvalaitejärjestelmästä saatavia lokitietoja ei oltu tarkasteltu ja analysoitu. Vaihteiden kunnossapitoon liittyvän osaamisen hallinnassa oli puutteita. Koulutusta vaihteiden kunnossapitoon ei viime aikoina ole ollut. Tutkinnassa ilmeni myös, että ajantasaiset ohjeet eivät ole riittävän helposti käytännön työtä tekevien saatavilla. Työn laadun kentällä tapahtuva valvonta ei ole riittävää. Lisäksi vaihteiden kunnossapidon dokumentaatiossa havaittiin puutteita.

Juna eteni aiotulla tavalla, kunnes…

Tampereelta Raumalle matkalla ollut tavarajuna suistui 6.4.2013 kello 3.22 Vammalan liikennepaikalla. Juna eteni aiotulla tavalla, kunnes Vammalan vaihteessa junan viidennentoista vaunun takateli tai kuudennentoista vaunun etuteli ohjautui vaihteen kielten ja tukikiskojen väliin. Tämän jälkeen junan peräpää alkoi suistua.

Kaksi venäläistä säiliövaunua kaatui ja juna katkesi. Yhdeksän suomalaista tavaravaunua suistui kiskoilta. Venäläisten säiliövaunujen ja suomalaisten tavaravaunujen välissä ollut välivaunu suistui vasemmalle vaurioittaen lievästi junan kulkusuunnassa vasemmalla puolella ollutta raidetta. Junan loppupään kuusitoista vaunua jäivät kiskoille.

Junan etupää, veturi ja 15 vaunua, jatkoivat jarrujohdon katkeamisen jälkeen vielä 314 metriä. Etupään viimeisen vaunun takateli kulki suistuneena ja rikkoi ratapölkkyjä.

Veturin kulunrekisteröintilaitteen tietojen mukaan junan nopeus suistumishetkellä oli 67 km/h.

· ·

Tilaa uutiset sähköpostiisi

Uutiskirje on ilmainen.

Seuraava:

Edellinen:

MAINOS
Mainos: Vuorma ArtMainos: Vuorma ArtMainos: Vuorma Art
MAINOS

Tilaa Uutiskirje

Uutiskirje on ilmainen.

Tuoreimmat

Scroll to top