Sastamala nähdään houkuttelevana ostospaikkakuntana yli kuntarajojen
Eniten kriittisyyttä löytyy sastamalalaisista.
Myös ulkopaikkakuntalaisten silmin Sastamala nähdään houkuttelevana ostospaikkakuntana. Eniten kriittisyyttä löytyy sastamalalaisista. Tämä käy ilmi kaupungin tilaamasta ostosvirtatutkimuksesta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuntarajojen yli suuntautuvaa ostokäyttäytymistä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Päähuomio kiinnitettiin Sastamalaan suuntautuvaan ostokäyttäytymiseen. Osana tutkimusta selvitettiin lisäksi kuluttajien tapaa käyttää verkkokauppaa sekä päivittäis- että erikoistavarakaupan osalta.
Nokialaiset suosittelisivat Sastamalaa useimmiten
Sastamalalaisille ja huittislaisille kolme eniten ostokäyttäytymiseen vaikuttavaa asiaa olivat hinta, riittävä valikoima sekä asiantunteva ja hyvä palvelu. Nokialla ja Hämeenkyrössä palvelun etäisyys rankattiin kolmen vaikuttavimman asian joukkoon asiakaspalvelun jäädessä neljännelle sijalle. Suositteluindeksillä mitattuna Sastamalaa suosittelisivat ostospaikkakunnaksi useimmiten nokialaiset, kun taas sastamalalaisista löytyi eniten kriittisyyttä.
Ulkopaikkakuntalaisista eniten huittislaiset ja vähiten nokialaiset olivat käyttäneet edellisen kuukauden aikana Sastamalassa sijaitsevien päivittäistavarakauppojen, erikoistavarakauppojen ja tilaa vaativien erityiskauppojen palveluita. Elintarvikkeiden lisäksi Sastamalasta ostettiin runsaasti kahvila- ja ravintolapalveluita, apteekkituotteita, puutarhatuotteita ja kukkia, tori- ja markkinakaupan palveluita sekä vaatteita. Nokialaiset ostivat muita ulkokuntalaisia useammin tori- ja markkinakaupan palveluita, puutarhatuotteita ja kukkia, rautakauppa- tai maatalouskauppatuotteita sekä käyttivät Alkon palveluita. Hämeenkyröläiset taas käyttivät muita enemmän kampaamo- ja kauneudenhoitopalveluita ja huittislaiset asioivat ahkerimmin vaateliikkeissä.
Vastaajat, jotka eivät olleet asioineet Sastamalassa edellisten kuuden kuukauden aikana, mainitsivat keskeisimpänä syynä asioimattomuuteen sen, että tarvittavat palvelut sai myös omasta kotikunnasta. Nokialaisten osalta etäisyyden painoarvo oli muita tarkastelualueita suurempi ja huittislaiset arvioivat saavansa muita useammin tarvittavat kaupan palvelut myös kotikunnastaan. Vastaajat eivät juurikaan osanneet nimetä asioita, jolla heidät saisi asioimaan Sastamalaan.
Palveluista kouluarvosanaksi 8
Sastamalan kaupalliseen palvelutarjontaan oltiin yleisesti melko tyytyväisiä, mutta vaate- sekä kenkäkauppoja toivottiin lisää. Kouluarvosanalla mitattuna Sastamala sai kaupan palveluiden osalta hyvän kahdeksikon. Erikoistavarakaupan siirtyminen verkkokauppaan oli monelle vastaajista jo arkipäivää, mutta sastamalalaisten verkkokauppojen käyttö oli toistaiseksi ja tämän tutkimuksen valossa vähäistä.
Kaupungin elinkeinojohtaja Ursula Lumme kertoo, että elinkeinopalvelut tulee hyödyntämään ostovirtatutkimuksen tuloksia sekä toimitilamarkkinoinnin tukena että keskustan kehittämisessä yhdessä kauppiaiden kanssa. Ostovirtatutkimuksen perusteella voidaan suunnata markkinointia oikeille alueille ja uudistaa tuote- ja palveluvalikoimaa.
"Myös sastamalalaisten yritysten verkkokauppojen tunnetuksi tekeminen vaatii meiltä sastamalalaisilta uusia ideoita ja lisäpanostuksia", toteaa Ursula Lumme.
Suomen Kyselytutkimus Oy haastatteli yhteensä 600 ihmistä Nokialta, Hämeenkyröstä, Huittisista ja Sastamalasta.