Robotti tunnistaa toistuvia päivystyskäyntejä Pirkanmaalla
Tarpeeton asiointi kuormittaa merkittävästi.

Päivystyksessä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella robotti tunnistaa toistuvasti päivystyksessä asioivat potilaat. Heitä ohjataan perusterveydenhuollon palveluihin.
Potilaista noin viisi prosenttia käy päivystyksessä yhä uudelleen. Osalla heistä terveysongelman hoito kuuluisi perusterveydenhuoltoon. Tarpeettomat käynnit kuormittavat päivystystä merkittävästi.
Toimintamallissa robotti seuloo päivystyksen listoilta yli 16-vuotiaat potilaat, joilla on ollut viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana toistuvia päivystyskäyntejä. Jatko-ohjaus perusterveydenhuoltoon tehdään päivystyksen ammattilaisen arvion perusteella ja potilaan suostumuksella. Omalta sosiaali- ja terveysasemalta otetaan potilaaseen yhteyttä kahden viikon sisällä.
"Odotamme päivystyksessä toiveikkaana, että toimintamallin potentiaali realisoituu ja näemme pian tuloksia", sanoo apulaisosastonhoitaja Jarno Tuominen Tays Acutasta.
Jätä kommentti