Kriisiavun hakeminen internetistä on lisääntynyt ennätysvauhdilla. Samalla netti vähitellen korvaa perinteisempiä auttamiskanavia. Valtakunnallisessa verkkokriisikeskus Tukinetissä kriisiyhteydenottojen määrä kasvoi viime vuonna kymmeneen tuhanteen. Lisäystä edelliseen ennätysvuoteen 2005 on yli neljäkymmentä prosenttia.
"Viidessä vuodessa kriisiyhteydenottojen määrä Tukinetissä on kymmenkertaistunut. Puhelinpuolella olemme samaan aikaan yhteydenottojen määrissä polkeneet paikallaan tai jopa menneet hieman alaspäin", arvioi Tukinetin johtoryhmän puheenjohtaja, lääkäri Eeva Suonpää. Hän on myös Vammalan-Huittisten seudun Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja.
Tukinetin palveluja suunnitteleva IT-vastaava Kari Kandell ennustaa, että puhelinauttamisesta tulee osa nettiauttamista. "Netissä pystyy teknisesti yhdistämään eri viestintätapoja", Kandell sanoo.