Huittisista, Kokemäeltä ja Säkylästä saa chatissa yhteyden hoitajaan, lääkärikäyntikin voi hoitua etänä
Tavoitteena, on että terveydenhuollon ammattilaisen tavoittaa kymmenessä minuutissa.
Satakunnan hyvinvointialueella on aloittanut toimintansa digitaalinen sote-keskus. Asiointi on mahdollista älypuhelimen sovelluksella tai netissä.
Digitaalisessa sote-keskuksessa saa yhteyden hoitajaan. Aluksi kysytään muutamalla täsmäkysymyksellä yhteydenoton syytä ja vointia, jonka jälkeen pääsee liittymään chat-keskusteluun. Hoitaja arvioi tilanteen ja tarvittavat jatkotoimet. Jatkohoito voidaan tarpeen mukaan toteuttaa chat-lääkärin vastaanotolla tai omassa sote-keskuksessa.
"Tavoitteena, on että chatin kautta tavoittaa terveydenhuollon ammattilaisen kymmenessä minuutissa. Hoidon tarpeen arviointi hoituu helposti ja tarvitsemansa avun voi saada kätevästi myös kotoa käsin", sanoo ICT- ja digijohtaja Jani Lavonen.
Sovellukseen kirjaudutaan ensimmäisen kerran vahvalla tunnistautumisella. Tämän jälkeen voi käyttää kasvo- tai sormenjälkitunnistusta. Palveluissa on mahdollista asioida toisen henkilön puolesta, jos on saanut siihen valtuutuksen. Puolesta asiointi onnistuu myös huoltajalta alle 12-vuotiaan lapsen asioissa.
Digitaalisten palveluiden palvelutarjonta kehittyy ja laajenee vaiheittain. Tulevaisuudessa sovelluksen kautta voi katsoa omia terveystietoja, kuten laboratoriotuloksia ja kirjauksia, sekä tehdä ajanvarauksia ja niihin liittyviä muutoksia.
Sata-mobiilisovelluksen voi ladata sovelluskaupasta.
1 kommenttia
3.12.2024 klo 14:05
Kun digitalisoidaan kaikki terveydenhuollon palvelut niin vanhusten palvelun tarve vähenee huomattavasti. Joskus tuntuu siltä, että vain varakkaat saavat hoitoa yksityiseltä puolelta. Onneksi sieltä voivat vielä lähettää hoitoihin sairaaloihin. Onko Krista Kiuru nyt tyytyväinen?
Tähän artikkeliin ei voi enää lähettää kommentteja.