Autoliitto ry:n mukaan talvinopeusrajoitusten asettaminen koko maahan lokakuun alusta koettelee nopeusrajoitusjärjestelmän uskottavuutta. Entinen järjestelmä, jossa nopeusrajoituksia alennettiin sääolosuhteista riippuen, oli helpommin hyväksyttävissä. Nyt on turha puhua enää talvinopeuksista, jos rajoitukset otetaan käyttöön jo lokakuun alusta.
"Nopeuksista tehdyt mittaukset osoittavat, että talvinopeusrajoitusten aikana lievää ylinopeutta ajavien määrä lisääntyy. Tämä ilmiö osoittaa, että nopeusrajoitusjärjestelmää ei pidetä kaikissa olosuhteissa oikeana. Onnettomuuksien kannalta ratkaisevaa on kuitenkin oikean tilannenopeuden noudattaminen. Talvinopeusrajoitus järjestelmä ei ole käytössä muissa Pohjoismaissa", sanoo Autoliitto ry:n puheenjohtaja, vammalalainen Risto Tuori.
Autoilijoiden on vaikea mieltää talvinopeusrajoituksia, koska sääolosuhteet eivät varsinkaan Etelä-Suomessa vastaa talven mukanaan tuomaa sään muutosta. Talvea varten säädetty nastarenkaiden käyttöoikeuskin alkaa vasta marraskuun alussa. Talvinopeuksien perusteleminen pimeällä ei ole uskottavaa.