Tiistai 8.7.2025 Sää | Toimitus| Mainostajalle | Juttuvinkki | Palaute | Tilaa uutiskirje

Sastamalan visuaalinen ilme ja slogan julkistettiin

Uutiset

Sastamala
Vuodenvaihteessa aloittavan Sastamalan kaupungin sloganiksi on valikoitunut "Sopivasti sykettä".

Sastamala

Sastamala on logossa tyyliteltynä sanana, jota dynaaminen ja liikkuva muoto elävöittää.

Vuodenvaihteessa aloittavan Sastamalan kaupungin sloganiksi on valikoitunut "Sopivasti sykettä". Ilmettä ja slogania kaupunki on työstänyt tamperelaisen Mainoscraft Oy:n kanssa.

Useista vaihtoehdoista Sastamalan kaupunki päätyi logoon, jossa ei ole erillistä tunnuskuvaa. Sastamala on logossa tyyliteltynä sanana, jota elävöitettiin dynaamisella, liikkuvalla muodolla. Muoto kuvastaa myös kasvua ja sitä, että eletään ajassa ja kehitytään. Fontti on riittävän jämäkkä ja selkeä. Muoto viestittää liikettä, joka on sopusoinnussa sloganin kanssa.

Sastamalan käyntikortti

Sastamalan kaupungin käyntikortissa etupuolella on yhteystiedot. Takana on tummansinisellä taustalla Sastamalan logo ja slogan.

Sloganin "Sopivasti sykettä" viesti on suunnattu markkinoinnin pääkohderyhmille, eli uusille asukkaille, yrittäjille ja matkailijoille. Syke viittaa muun muassa kaupungin ja kulttuurin sykkeeseen, liikuntaan, ihmiseen omaan sykkeeseen ja sydämeen. Syke kertoo toiminnasta, eteenpäin menemisestä, kiihtymisestä ja kasvusta. Sopivasti puolestaan kuvaa sitä, että luonnon rauha on enemmän läsnä kuin suuremmissa kaupungeissa. Sastamalassa mitään ei ole liikaa, kaikkea on sopivassa suhteessa ja elämä on tasapainoista.

Värimaailmassa vahva ja vakuuttavuutta tuova tummansininen tunnusväri linkittyy yhdistyvien kuntien vaakunoihin. Tummansinisen rinnalle on tuotu pirteän vihreä, sininen ja oranssi.

14 kommenttia

  1. Sebastian Berg

    3.12.2008 klo 14:47

    Olipa jotenkin erityisen laimea suoritus.

    Onneksi tämä ei ole kuin jonkun kaupungin merkki. Tämä ei tuhoa mitään, mutta eipä kyllä pelastakaan. Tästä tulee massaa joka ei tule jäämään kenenkään mieleen eikä tuomaan ainuttakaan senttiä kenenkään kirstun pohjille. Ei myy, ei merkitse mitään, ei rakenna mielikuvaa, ei haasta, ei edes ärsytä, ei tuoksu miltään, ei tarjoa oivallusta eikä herätä. Yhdentekevä tekele.

    Anteeksi jos loukkasin jotakuta. Tuskin, sillä tässä haisee niin pahasti kompromissi, että veikkaankin ettei kukaan tunne tätä niin omakseen että tuntisi mielipahaa ensireaktiostani.

  2. Sebastian Berg

    3.12.2008 klo 14:50

    Aijuu, typografia ei ole fontti.

    Typografia tarkoittaa nykyisin mitä tahansa tekstiin, tekstityyppiin, kirjainten asetteluun, väritykseen ja muuhun liittyvää suunnittelua. Alun perin typografia tarkoitti vain kirjainmerkkien suunnittelua, mutta sanan merkitys on ajan mittaan laajentunut.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Typografia

  3. Joseph Smith

    3.12.2008 klo 16:16

    Ihan oikeesti, oisin tehny ton puoleen hintaan päivässä ja moni kaveri satasella viidessä minuutissa…

  4. ad25

    3.12.2008 klo 16:28

    ompa täällä kateellista sakkia. itsekin AD mutta keskittykää omiin hommiinne :]

    ja huom. kateus on ansaittava.

  5. Mörkö

    3.12.2008 klo 18:25

    Ehkäpä ad25:n kannattaisi harjoitella tuota äidinkielen kirjoittamista ja tulla sitten uudestaan kommentoimaan. Ehkäpä sitten olisit uskottavampi. Kateellinen en ole, helpottunut pikemminkin siitä ettei tuo logo ole minun käsialaani. Tosin tuollaisen yritelmän olisin laittanut pöytälaatikkooni ja antanut maatua siellä lopun ikänsä. Asiakkaalle asti se ei olisi ikinä päätynyt.

    Sebastian Bergin kanssa melkolailla samoilla linjoilla, lukuunottamatta kohtaa "ei ärsytä". Ärsyttääpäs, ainakin minua, koska tuollaisen logon olisi vääntänyt yläasteikäinen tai toisaalta noin 50-vuotias nainen, jolla pari atk-kurssia takana. Ja jos logo voisi olla kyseisten henkilöiden käsialaa, niin onko tuo ilme hintansa arvoinen?

    Toisaalta se, joka tuon logon on tarjolle antanut, ei ole niin tyhmä kuin sen valinnut. Onhan vaihtoehtoja ilmeisesti ollut useampi. Mikäli nekään sitten yhtään tuon parempia.

  6. Bastardo

    4.12.2008 klo 09:05

    Logon tekijä syö kyllä nyt pahasti graafisen alan ammattikunnan leipää. Suosittelen kaikille tämäntasoista jälkeä tuottaville alan vaihtoa ja oman potentiaalin kanavoimista muiden haasteiden parissa. Tästä kärsii koko ammattikunta, kun vielä huomiodaan paljon tästä on laskutettu. Huh, huh.

  7. Arubaru Aruto

    4.12.2008 klo 10:55

    Arvoisa Sastamalan markkinointitiimi ja Mainoscraftin väki: Olette tuoneet iloa ja naurua monien nettikäyttäjien päivään taidonnäytteellänne, jonka mainion retrotunnelman jokainen 90-luvun alun tekstinkäsittelyohjelmien muotoilukikkailuja käyttänyt varmasti tunnistaa. Kiitokset! :D

  8. Mörkö

    4.12.2008 klo 15:09

    Ai vitsi! Se avainsana olikin RETRO! Miksen tätä heti hoksannut. No mutta sehän selventää. Kun myy mitä tahansa tavaraa eteenpäin retrona, niin siitä saa pyytää aina enemmän rahaa.

  9. Makkonen

    5.12.2008 klo 10:27

    Seba on nero.

  10. David Hasselnut

    5.12.2008 klo 14:53

    Nätti on kuin betoniporsas! Onko ihan Word Artilla venytelty kahvitunnin aikana? Tämän hyväksymisestä on varmasti mainostoimisto saanut vuoden parhaat naurut (ja lisätienestit). Noin uskomattoman mitätöntä logoa ja mitätöntä slogania en koskaan muista nähneeni! Vammalan virkamiehet, nyt ylititte itsenne.

  11. Sebastian Berg

    8.12.2008 klo 13:03

    Sen lisäksi että Makkonen on myös nero, hän on myös väkevästi ajassa ja paikassa.

  12. dmac

    8.12.2008 klo 23:18

    Nyt on tehty kyllä monta amatöörimäistä virhettä putkeen. Jo yllämainittujen juttujen lisäksi käyntikortissa noiden väripalkkien leikkuuviivat osuu juuri siten, että ylin ja alin leikkautuva palkki jää leikkuujäljen reunaan, jolloin siihen jää sellainen ohut valkoinen viiru, joka jättää sellaisen fiiliksen kun se olisi epätarkasti leikattu ohi bleedin (joka on siis juuri se asia, mitä bleedit jättämällä yritetään välttää)
    Lisäksi tuollainen valkoinen liehuteksti ja tumma(hko)nsininen pohjaväri ovat samanhenkiset kuin mitä Hartwall käyttää (olkoonkin, että hartwallin teksti taipuu vain reunoilta ylöspäin).
    Tämän vuoksi esim. käyntikortin selkämys pikakatsannolla tuo mieleen ennemmin Hartwallin kuin jonkun kaupungin.

    Mutta joo, fiilis on vähän sellainen, että päätöksenteko on liiaksi valintaa tehdessä ollut nössöillä kunnanvirkailijoilla kuin rohkeita liikkeitä tekevillä mainostoimistolaisilla.

    Toisaalta, Mainoscraftin nettisivuilta ei löydy referenssejä, tai edes mitään viitteitä siitä, että miten kuvia osattaisiin käyttää viestinnällisen ilmeen elävöittämiseen. Asiakaslistauksesta saa fiiliksen, että asiakkaat ovat alueellisia "vakioita", jotka yleensä ovat rutinoitumisen merkki: heille kelpaa se sama tasapaksu jälki mitä ollaan aina tehty, ja sitä ei yritetä edes muuttaa mihinkään kun ei ole pelkoa asiakkaan menettämisestä. Tällaisia paikalleenjuurtuneita mainostoimistoja on koko Suomi täynnä.

  13. Pete625

    19.12.2008 klo 19:01

  14. Seppo

    29.12.2008 klo 13:08

    Loistava Logo! Mitä te oikeen hörisette!

Tähän artikkeliin ei voi enää lähettää kommentteja.

Mainos: Satapirkan Tuholaistorjunta

Juttuvinkki

Tiedätkö jotakin kiinnostavaa? Kerro se meille. Kiitos jo etukäteen!

Juttuvinkki

TILAA UUTISET SÄHKÖPOSTIISI

Ilmainen uutiskirje lähetetään pääsääntöisesti joka päivä klo 8. Tilauksen tehtyäsi saat sähköpostiisi vahvistuslinkin. Jakelusta voit poistua milloin vain uutiskirjeestä löytyvällä linkillä.

Rekisteriseloste

Seuraava:

Edellinen: