Sastamalan tietoliikennesotku: Laiterikkojen syytä ei voida varmuudella sanoa
Kaupunki on vastaanottanut Sastamalan Tukipalvelun selvityksen heinä-elokuun vaihteen isosta tietoliikenneongelmasta.
Kaupunki on vastaanottanut Sastamalan Tukipalvelun selvityksen heinä-elokuun vaihteen isosta tietoliikenneongelmasta.
Sunnuntaina 28. heinäkuuta seutuverkosta vaurioitui lähiverkon runkokytkin Sastamalan Tukipalvelun toimitiloissa Pehulassa ja palvelinlaitteistoa Etelä-Satakunnan Puhelimen laitetilassa. Laitteissa ei ollut nähtävissä ulkoisia vaurioita eikä suuren ylijännitteen aiheuttamia näkyviä sisäisiä vaurioita. Laitteistojen hajoamisen syytä ei voida varmuudella sanoa.
Selvityksessä todetaan, että vaurioitunut palvelinlaitteisto piti sisällään neljä tärkeässä roolissa ollutta virtuaalista palvelinta. Yksi niistä oli vastuussa Sastamalan alueen koneiden verkkoyhteyksien muodostamisesta ja koneille kirjautumisen mahdollistamisesta. Toinen hoiti yhtä kolmasosaa koko järjestelmän sähköpostilaatikoista. Kolmas vastasi puolesta Sastamalan alueen asiakkaiden tulostimista sekä hallinnon että eri sovellusten verkkolevyasemista. Neljäs hoiti koko hallintoverkon sähköpostien välittämistä ulos ja webmailia.
Palvelinlaitteiston vaurioituminen aiheutti välillisesti myös puhelinvaihdepalveluiden toimimattomuuden.
Korjaustyöt aloitettiin vian tultua ilmi maanantaina 29. heinäkuuta. Kriittisimpiin terveydenhuollon pisteisiin saatiin varayhteydet aamupäivän aikana.
Erilaisilla testeillä ongelman aiheuttajaksi rajattiin palvelinverkkokortti. Se saatiin Sastamalaan torstaina iltapäivällä ja palvelinjärjestelmä käynnistyi alkuillasta.
Sastamalan Tukipalvelu kertoo, että uusi vikasietoisesti toteuttava palvelinjärjestelmä yhteen palvelintilaan on jo hankittu ja sen käyttöönotto aloitettu. Yhtiö on myös käynnistänyt kriisisuunnitelman päivittämisen.