Sastamala palvelee netissä yhä enemmän
Sastamala tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia verkkoasiointiin. Kaupunki näkee sähköisen asioinnin lisäämisen tärkeäksi tavoitteeksi.

Kansalaisen asiointitilille on monta tapaa kirjautua. Kuva: Kuvakaappaus
Sastamala tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia verkkoasiointiin. Kaupunki näkee sähköisen asioinnin lisäämisen tärkeäksi tavoitteeksi.
Viimeksi kaupunki on ottanut käyttöön Kansalaisen asiointitilin. Se on Valtiokonttorin hallinnoima sähköisen asioinnin viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Asiointitili on tietoturvallinen ja sinne tulee rekisteröityä. Tunnistautuminen tapahtuu mobiilivarmenteella, omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.
Asiointitili toimii kahteen suuntaan. ”Kaupunki voi lähettää suoraan Asiointitilille muun muassa kokouspäätöksiä ja viranhaltijapäätöksiä, jos asiakas on rekisteröinyt palvelun käyttöönsä. Kuntalaiset voivat lähettää Asiointitilin kautta kaupungille hakemuksia, asiakirjoja, muistutuksia, valituksia, oikaisuvaatimuksia, aloitteita ja esityksiä sekä muita viestejä”, kertoo Sastamalan hallintojohtaja Hannu Nikkilä.
Sastamalan rakennusvalvonnassa voi asioida ympäri vuorokauden valtakunnallisessa Lupapisteessä. Palvelun kautta kaupunkilaisilla on mahdollisuus jättää rakennusvalvontaan neuvontapyyntöjä. Sähköinen lupahakemus ei vielä ole Sastamalassa käytössä.
Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelussa kaupunki on ollut jo viime vuodesta. Sivustolla voi tehdä kuntalaisaloitteita sekä kannattaa ja seurata muiden tekemiä aloitteita. ”Tämän verkkopalvelun kautta ei Sastamalan kaupungille ole vielä jätetty yhtään aloitetta”, hallintojohtaja Nikkilä toteaa.