Jättirekat liian raskaita Kiikan rautasillalle
Sastamalan Kiikassa kantatiellä 44 Kokemäenjoen ylittävä Mielaanniemen silta saatetaan joutua painorajoittamaan, kun niin sanotut jättirekat tulevat Suomen teille mahdollisesti tänä vuonna.
Kuva: Mielaanniemen silta ylittää Kokemäenjoen Sastamalan Kiikassa.
Sastamalassa kantatiellä 44 Kokemäenjoen ylittävä Mielaanniemen silta saatetaan joutua painorajoittamaan, kun niin sanotut jättirekat tulevat Suomen teille mahdollisesti tänä vuonna. Kiikan rautasiltanakin tunnetun sillan kantavuus ei riitä korotetuille ajoneuvoyhdistelmäpainoille.
"Mielaanniemen silta on yksi kymmenestä pääteillä mahdollisesti painorajoitettavasta sillasta", kertoo siltainsinööri Olli Pyykönen Liikennevirastosta. Suoranaista kantavuustavoitetta sillalla ei ole. "Silta on helposti kierrettävissä, joten varsinaista kantavuustavoitetta sillalla ei ole", Pyykönen sanoo.
Sillan kantavuuden nostaminen ei olisi helppo operaatio. "Tuleville korotetuille ajoneuvoyhdistelmäpainoille sillan sallitun kantavuuden määrää pääkannattajaristikko, joka on yleensä vaikea vahventaa", Olli Pyykönen toteaa.
Jättirekoista ei ollut tietoa, kun Mielaanniemen silta peruskorjattiin vuonna 2010. Vahventaminen oli kuitenkin korjausta suunniteltaessa esillä, mutta siitä luovuttiin. "Ajoneuvopainojen korotus ei ollut vielä tuolloin tiedossa, joskin metsäteollisuuden toiveista kyllä puhuttiin ja yleisiä siltojenkin kantavuusselvityksiä tehtiin", kertoo Olli Pyykönen.
Tavoiteaikataulua Mielaanniemen sillan kunnostustoimenpiteillä ei nyt ole. "Koska silta on juuri peruskorjattu, ei sen kunnostustoimenpiteillä ole erityinen kiire", sanoo Olli Pyykönen.
Mielaanniemen sillan kantavuutta tutkitaan vielä tarkemmin laskennallisesti ja mahdollisesti koekuormittamalla. "Painorajoituksen asettamisen sijasta tutkitaan myös tilapäisratkaisujen käyttöä muun muassa raskaan liikenteen ohjailukeinoin, mikä edellyttäisi sillan monitorointia", kertoo Olli Pyykönen. "Kun sillan kantavuusselvitykset on tehty ja myös kriittiset kohdat on selvitetty tarkemmin, ovat vahventamismahdollisuudet määritettävissä. Mahdollisten kunnostustoimenpiteiden aikataulu riippuu luonnollisesti viime kädessä rahoituksesta", Pyykönen toteaa.
Ajoneuvopainojen korotus tullee voimaan viimeistään syksyllä.
Kuva: Mielaanniemen silta Sastamalan Kiikassa.